مقدمه و معرفی انواع سنگ‌های چینی

سنگ های ساختمانی تنوع بسیار بالایی دارند که هر کدام از آن ها ویژگی ‌های مخصوص خود را دارا می باشند. سنگ های ساختمانی اصولا برای استحکام و زیبایی استفاده می شوند و این خصوصیات باعث شده کاربردهای متفاوتی داشته باشند استفاده از آن ها در نمای ساختمان تا سنگ ‌فرش خیابان‌ها گواه این مسئله است. به صورت کلی برای فرآوری تمامی سنگ های ساختمانی باید قله و کوپ آن از معدن مربوط به سنگبری ها جهت فرآوری انتقال داده شوند تا توسط دستگاه های برش فرآوری و عرضه گردند. سنگ های ساختمانی متریال های طبیعی هستند که مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف دارند از مهمترین ویژگی آن ها زیبایی و استحکام است که باعث افزایش طول عمر ساختمان و ایجاد فضایی دلنشین و زیبا است. سنگ های ساختمانی موادی در دسترس هستند که با رنگ‌ها و جنس های متفاوت در بازار سنگ عرضه می‌گردند فروش سنگ در بازار به صورت متر مربع و طول است که مشتریان بر اساس سلیقه و بودجه خود برای خرید سنگ ساختمانی اقدام می‌کنند.

سنگ های چینی نیز مانند دیگر سنگ های ساختمانی ویژگی‌های منحصر به فرد و همچنین نقاط ضعفی دارند که ما در این مقاله قصد معرفی کامل این سنگ را داریم.

سنگ چینی چیست؟

سنگ چینی یا سنگ کریستال که در دهه گذشته به این نام نیز شناخته می شود از سنگ های پرکاربرد صنعت ساختمان است و تقریبا تنها سنگی است که در نمای بیرون و دکوراسیون داخلی کاربرد دارد. برای فضای داخلی مناسب است چون مانند گرانیت رادیواکتیو نیست و برای فضای بیرون مناسب است چون بر عکس مرمریت در برابر شرایط آب و هوایی مقاومت بالایی دارد. این سنگ از گروه سنگ های مرمریت است البته با تفاوت های آشکار چون دارای بلورهای درشت از جنس کلسیت است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است و با بافتی کاملا بلوری شکل یکدست دارد علاوه بر کلسیت انواع دیگر کانی کوارتز نیز وجود دارد که که وجود آن باعث استحکام و سختی بالاتر می شود.

این سنگ‌ها اغلب به رنگ سفید یا خاکستری روشن هستند اما به دلیل وجود کانی های دیگر به رنگ های سبز، صورتی، قرمز، زرد، و کرمی نیز یافت می شوند. به خاطر بعضی ناخالصی ها رگه هایی به رنگ مشکی، زرد و خاکستری در آن پدیدار می شود که هم به نوعی در ایجاد  سنگ های بوک مچ یا فورمچ کمک می‌کند که موجب جلب نظر مشتریان می‌گردد و گاها این رگه ها باعث کاهش زیبایی می‌شوند و در قیمت نهایی تاثیر مستقیم می‌گذارد.

سنگ چینی به خاطر استحکام بالا در اکثر فضاهای ساختمان کاربرد دارند. از بخش‌های مرطوب گرفته مانند سرویس بهداشتی و حمام و بخش‌های خشک مثل سنگفرش پذیرایی و نواحی آسیب پذیرتر مانند نمای ساختمان قابل استفاده هستند. نقطه ضعف این سنگ در تنوع طرح و رنگ است و گرنه خصوصیات فیزیکی این سنگ در مقایسه با تراورتن و گرانیت بسیار عالی است.

 

ویژگی های سنگ چینی

اگر با در جست وجوی سنگی نازک با مقاومت بسیار بالا هستیم یا اینکه سنگ که قابلیت حکاکی داشته باشد و همیشه در معرض برف و باران باشد انتخاب چه سنگی است؟؟ جواب کاملا مشخص است؛ سنگ چینی!

 

مزایا استفاده از سنگ کریستال

1- در برابر شرایط جوی بسیار مقاوم است و به راحتی می‌توان از آن در نمای ساختمان ها، سنگ پله و سنگ‌فرش خیابان‌ها استفاده کرد.

2- به خاطر رنگ سفید و روشن گرما را به خود جذب نمی‌کند و طبیعتی سرد دارد به همین خاطر در مناطق گرمسیر اکثرا از نمای چینی استفاده می‌شود.

3-  این سنگ مانند سنگ مرمر قابلیت عبور نور را دارد و از این حیث اگر فراوری با کیفیتی داشته باشد رقیب مناسبی برای سنگ مرمر است.

4- مقاومت بسیار بالای آن در برابر نفوذ آب و مواد اسیدی استفاده از آن را در سرویس های بهداشتی بلامانع کرده است.

5- مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد و به راحتی ترک نمی خورد.

۶- قابلیت حکاکی این امکان را برای ساخت مصنوعات سنگی فراهم کرده است.

۷- مقاومت سایشی بسیار خوبی دارد و از آن می توان در مکان های پر تردد استفاده کرد.

8- قیمت پایین نسبت به دیگر برندهای سنگ ساختمانی.

 

معایب سنگ کریستال

1-در طرح و رنگ تنوع ندارد و این عاملی است که از سنگ چینی در دهه گذشته استفاده کمتری شود.

2- خیلی سخت گیرانه می‌شود چسبندگی را از معایب آن بر شمرد ولی این نکته را نیز باید متذکر بشویم که چسبندگی آن ما بین سنگ تراورتن و گرانیت است نه آنقدر چسبندگی بالایی مثل تراورتن دارد نه مثل گرانیت آنقدر نچسب که مجبور به پیچ کردن سنگ به ساختمان شویم.

3- ازمد افتادن نیز از معایب دیگر آن است با این که از سنگ‌های بسیار قدیمی صنعت سنگ ایران است و در دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ شمسی از پرکاربردترین سنگ های ساختمانی بود اما به خاطر کم بودن تنوع طرح و رنگ و همچنین پایین بودن کیفیت فراوری کمتر استفاده شد.

با بهبود کیفیت فراوری که در سال های اخیر توجه ویژه ای به این موضوع شده است امید است که در بازار ایران دوباره مطرح شود و خوش شانسی که برای سنگ تراورتن اتفاق افتاد بار دیگر به سمت این سنگ سوق پیدا کند.

 

سنگ چینی در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

در سال های گذشته میزان استفاده در ساختمان سازی بسیار گسترده بوده ولی به دلیل مشکلات طرح و رنگ و فراروی توسط سنگ تراورتن و سایر سنگ های ساختمانی جایگزین شد و فراوری و استخراج آن نیز طی سال‌های گذشته به شدت دچار افت شده است. اما مجموعه های بزرگی مانند گروه آتی سنگ تغییراتی در اندیشه احیا این سنگ تدابیر مثبتی اندیشده اند. گروه آتی سنگ با بالاتر بردن کیفیت فراوری و عرضه سنگ چینی انحصاری خود با نام کریستال مارون به صورت  اسلب  و همچنین فورمچ و بوک مچ های بی نظیر گام های بلندی در این عرصه برداشته است.

 

استفاده از سنگ چینی در فضای خارجی

فارغ از هر سلیقه ای خواص فیزیکی و مکانیکی این امکان را به ما داده است که در تمامی فضاهای خاجی مانند نمای ساختمان،کفپوش حیات، سنگفرش خیابان، سنگ پله، سنگ دیوار و … آن را به کار برد. طبیعت سرد سنگ چینی به خاطر رنگ روشن خود بیشتر در نمای ساختمان های مناطق گرمسیر استفاده می‌شود. طول عمر سنگ چینی به خاطر مقاومت در برابر هوازدگی و تغییرات جوی بسیار بالا است. نتیجه گیری از این بحث استفاده از این سنگ در فضاهای بیرون هیچ ایرادی ندارد و کاملا فنی است.

 

استفاده از سنگ چینی در فضاهای داخل ساختمان

​​​​​​​این سنگ‌ها قابلیت عبور نور را از خود دارند و به همین خاطر انتخاب مناسبی برای فضاهای لوکس هستند. این ویژگی تنها منحصر به سنگ های مرمر نیست بلکه اگر سنگ چینی به خوبی فراوری شود رقیب مناسبی برای سنگ های مرمر است اما شایان ذکر است تمامشان این قابلیت را ندارند. اگر دنبال این ویژگی باشید نیاز به هزینه بسیار بالا برای سنگ مرمر نیستید. مسئله ای که تاثیر زیادی را در کاهش استفاده از این نوع سنگ داشته به کار بردن آن در فضاهای درجه چندم بوده است همین نکته باعث شده که برخی گمان کنند این سنگ کیفیت بالایی ندارد. خوشبختانه در چند سال اخیر سنگ چینی با کیفیت بسیار خوبی فراوری می شود و استفاده از آن مزایای فراوانی نیز دارد.

 

انواع سنگ چینی

سنگ‌های کریستال نیز مانند سنگ های تراورتن، مرمریت و… دارای تنوع بسیار بالایی هستند و به همان نسبت ویژگی ها و قیمت های  متفاوتی نیز دارند در اینجا به معرفی چند نوع معروف آن می‌پردازیم.

 

سنگ چینی نی ریز

چینی نیریز با زمینه سفید و خطوط مشکی از سنگ های قدیمی ایران است که در سال های گذشته بسیار محبوب بوده و از پر مصرف ترین سنگ های ایران بوده است و با دارا بودن کریستال ها یا بلورهای ریز بسیار مقاوم بوده و ساب پذیری عالی دارد از ویژگی های دیگر آن به جذب آب پایین، مقاومت فشاری بالاف و مقاومت سایشی آن باید اشاره کرد. در دهه هشتادبیشتر بصورت طولی و فرشی فرآوری می‌گردید ولی خوشبختانه در سال های اخیر  این سنگ توسط اره بصورت اسلب نیز فرآوری میگردد. و با دارار بودن خط های مشکی طرح های بوک مچ و فورمچ بسیار زیبایی را خلق می کند. اخیرا این سنگ با سابقه به عنوان سنگ کف و دیواره های لابی و سنگ کف سالن های مجلل و تالارها استفاده می‌شود.

 

کاربرد چینی نی ریز

می‌توان از این سنگ در دیواره های داخلی ساختمان (نمای داخلی)، سنگفرش واحد های تجاری و اداری، سرویس بهداشتی، سنگفرش واحدهای مسکونی، نمای بیرونی ساختمان، کانتر آشپزخانه، سنگفرش پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

معادن چینی نی ریز در فاصله 45 کیلومتری شهر نی ریز به سمت شهرستان بختگان و در منطقه تنگ حنا واقع گردیده اند.

 

قیمت سنگ چینی نی ریز

قیمت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد:

طرح و رنگ آن

سایز اسلب فراوری شده (هر چه سایز اسلب کوچکتر باشد قیمت آن پایین تر است)

ضخامت سنگ

بوک مچ یا فورمچ بودن 

کیفیت فراوری 

کریستال مارون

سنگ کریستال مارون در واقع از یکی از معادن سنگ چینی نی ریز واقع در معادن تنگ حنا می باشد که توسط گروه آتی سنگ به صورت انحصاری فراوری و عرضه می گردد. کیفیت بالای فراوری و سنگ کریستال مارون توجه زیادی را به خود جلب کرده است گروه آتی سنگ با در دست داشتن دستگاه های پیشرفته برش و فراوری از بزرگترین تولیدکنندگان صنعت سنگ ایران می باشد و یکی از محصولات انحصاری خود را با نام کریستال مارون به بازار عرضه کرده است.

کریستال کانو

کریستال کانو نیز مانند کریستال مارون از نوع سنگ های  انحصاری گروه آتی سنگ است زمینه ی این سنگ به رنگ آبی است و در اندازه های اسلب و تایل فراوری و عرضه می گردد. 

 

انواع دیگر سنگ چینی به شرح زیر است:

ابری بروجرد

ازنا

اسپرلوس

پالساندرو ( دیپسکو )

سسایمان

سفید الیگودرز

مشکی الیگودرز

سفید سیرجان 

مشکی سیرجان